86% از فروشندگان تجاری، فکر میکنند که محتوا گذاری کلید استراتژیک تجاری است و 91%از فروشندگان تجاری از آن استفاده میکنند. شواهد زیادی وجود دارد که ثابت میکنند محتوا گذاری در رشد برند و توسعه تجاری موثر است.
چرا محتوا گذاری مهم است؟
محتوا گذاری استراتژی دیجیتال است که عنوان و کانال های مختلفی دارد:
- جذب مخاطبین و مشتریان به کانالهای تجاری
- تقویت تاثیرگذاری و مکالمه کردن در شما
در نتیجه این روش را با این اشکال میتوان به دست آورد:
- محتوای وب
- بلاگ
- ایمیل
- دیجیتال PR
- ویدئو
- کتاب الکترونیکی
- وبینار
- اینفوگرافیک
- پادکست
- چک لیست
- فضای مجازی
- کوییز
چرا از استراتژی محتوا گذاری استفاده کنیم؟
هدایت ترافیک شبکه به صفحات کلیدی:
- 72% فروشندگان تجاری هنگام شناخته شدن به صفحات بالای گوگل میآیند.
- کمپانیهایی که بلاگ دارند در 97% موارد به وبسایتشان مراجعه میشود.
افزایش آگاه سازی برند:
- 60% افراد علاقه دارند تا پس از خواندن محتوایی، آن را جستجو کنند.
پروراندن اعتماد میان مشتریان و ایجاد ارتباط:
- 5% کاربران باور دارند وبسایت خرید را بهتر میکند.
- 81% کاربران آمریکایی بلاگ را جای قابل اعتمادی برای پیداکردن اطلاعات میدانند.
افزایش فروش
- 9 نفر از 10 فروشنده B2B میگویند که محتوای آنلاین تاثیر زیادی بر انتخاب در خرید دارد.
- بیش از 80% فروشندگان B2B حداقل به 5 قسمت از محتوا در پروسه خرید توجه میکنند و نصفی از آنها بیشتر از 8 قسمت.
سود آوری
- 62% فروشندگان تجاری تصمیمات تجاری را بر اساس محتوای دیجیتال انجام میدهند.
برای آگاه سازی و شناساندن برند:
- صفحات اینفو وب
- بلاگ
- کتاب الکترونیک
- وبلاگ
- اینفوگرافیک
- وبینار
- محتوای آموزشی و قابل دانلود
- کمپین ایمیلی/ نامهای
- ویدیوی خاص
- شیت های مقایسهای
- موارد مطالعهای (تحقیقی)
- نظرات
- بازبینی
معرفی 5 روش تاثیرگذار برای محتوا گذاری
استراتژی محتوای وب:
محتواهای وب متفاوتی وجود دارند که میتوانند روش تجاری مناسبی باشند، اما در این قسمت، بر یکی از این پتانسیلهای بزرگ تمرکز میکنیم؛ کپی وب.
بهترین روشهای کپی وب شامل:
- کاری کنید که مخاطبان احساس در خانه بودن کنند: مخاطبانتان را درک کنید. مهم است که مخاطبان و زبانشان را بدانید. نقاط ضعف، نیازها و دلایلشان را تعریف کنید تا دلیلی که آنها را به وبسایت شما میکشاند را پیدا کنید.
- مختصر و مفید بنویسید: جملات کوتاه و پاراگراف های کوچک روش خوبی در نوشتن این مدل هستند. بر اینکه واقعا چه چیزهایی برای مشتری مهم است تمرکز کنید. بیشتر کاربران صفحات وب را کنار میزنند به همین دلیل که آنها دوست دارند محتوا درست همان چیزی باشند که آنها میخواهند و نه یک داستان بلند بالا!
- از گزاره ارزش استفاده کنید:
- گزاره ارزش خوانندگان را تشویق به ادامه و کندوکاو درباره کسب و کارتان میکند و به آنها میگوید که پیشنهاد شما از رقبایتان بهتر است. هدلاینهای تاثیرگذار ایجاد کنید تا خوانندگان به خواندن ادامه دهند و بعد استادانه به سمت اطلاعات اصلی هدایت شوند.
- شخصیت یکتایی از برند نشان دهید: حفظ برند یا به خاطرسپاری آن مربوط است به “مشتریان شما چقدر با ارزشها و شخصیتهای برند آشنایی دارند”.
استراتژی محتوا گذاری در وب:
انواع مختلفی از بلاگهای کمپانی است:
- صنعتی
- اتاق خبری
- آموزشی (استفاده از محصول و چگونگی)
- الهام بخشی
- استخدامی
بهترین شیوه بلاگ نویسی:
شامل تکنیکهای همیشگی و ترند است که براساس الگوریتم ماشینهای جستجو و رفتار مخاطبین فرق میکند. آن شامل:
بهینه سازی موتور جستجو: مقالات بلاگ باید برای موتور جستجو بهینه شوند تا رتبه بالاتری به دست آورند و محتوای بصری بیشتری داشته باشند. این کار شامل:
- استفاده از کلمات کلیدی مرتبط
- استفاده از عکس هایی که مطابق با محتوا نام گذاری شده اند، کپشن ها و عناوین مرتبط
- هدرهایی که در آنها کلمات کلیدی استفاده شده
محتوای لانگ فرم: این نوع محتوا نیاز به رسیدگی به سوالات مانند:
- مخاطبان من چه مشکلاتی دارند؟
- چگونه میتوانم به آنها به محتوایم کمک کنم؟
- مطالب من به موقع است و مرتبط باقی میماند؟
تکنیک اسکای کرپینگ یا آسمان خراش: وقتی که موضوعی را در بلاگ مینویسید، آن را همه جا نشان دهید، سعی کنید آن پرورش دهید تا بهترین عملکرد را داشته باشد. میتوانید عناصر دیگری مانند اینفوگرافیک، ویدیو، تصاویر و دیگر چیزها را به متن اضافه کنید.
محتوای وابسته به دیتا: مقالات وبلاگ با اطلاعات پژوهشی واقعی و ارقام حاصل از آزمایش، نظرسنجی و تست برای نتیجه گیری ایجاد میشوند.
استراتژی ایمیلی:
کاربران ایمیل در 2023 به 4.3 میلیارد میرسند که این آمار، دیگر ایمیل را به روش قدیمی و از مد افتادهای، برای ارتباطات تبدیل نمیکند. مطالعات بیشتر تاکید میکنند که بازاریابی ایمیلی 42 دلار به نسبت 1 دلار پرداختی بازدهی دارد.
بازاریابی ایمیلی در کجای بازاریابی کلی قرار دارد؟
بازاریابی ایمیلی برای هر بازاریابی دیجیتالی ضروری است. ۶۰ ٪ از بازاریابان بر این باورند که بازاریابی ایمیلی بازدهی مثبتی دارد.
بهترین روشها:
- فراخوانیهای جسورانه در حوزه عملی: با آنها، میتوانید مشتریان (مخاطبان) را یک قدم نزدیکتر کنید، وبسایتتان را در کورس رقابت نگه دارید و مراحل خرید کتاب الکترونیک یا دانلود را پیش ببرید.
- مطالب جذاب: برای مطالب چشمگیر باید زمان و فکر صرف کنید تا ایمیل جذاب و گیرا به نظر برسد، اینگونه محتوا گذاری شما تاثیر گذار خواهد بود.
- تقسیم بندی کاربران: تقسیم لیست ایمیلها باعث میشود اهداف و افراد را با نظم بیشتری بشناسید، نیازها و عادتهایشان را بدانید. این کارها به شخصی کردن پیامها به مخاطبین خاص کمک میکند.
استراتژی روابط عمومی دیجیتال
روابط عمومی دیجیتال به آگاه سازی برند شما و کسب و کارتان کمک میکند و از روشهای آنلاین کمک میگیرد. این استراتژی بسیاری به بهینه سازی موتور جستجو، اینفلوئنسرها و فضای مجازی وابسته است تا ارائه بهتری از برندتان داشته باشد.
- ایجاد مطبوعات آنلاین با لینک مربوطه که منجر به برندسازی وبسایت میشود.
- روابط با روزنامه نگاران آنلاین و بلاگرها برای ایجاد پوششی آنلاین
- مدیریت و تنظیم بازبینیها
- پرورش اینفلوئنسرها
فواید نهایی:
- افزایش ترافیک وبسایت
- بهینه سازی موتور جستجو
- بهبود تصویر برند
- خرید و فروش
بهترین روشها:
- ادغام روابط عمومی با سئو: هدف روابط عمومی دیجیتال بدست آوردن لینکهای نزدیک به سئو است. افراد و گروههایی که در این قسمت کار میکنند، باید درک واضحی از اهداف سئو مانند ساخت لینک به صفحهای و افزایش رنکینگ داشته باشند.
- بازنویسی محتوا: روابط عمومی دیجیتال باید محتوای کسب و کار شما را به اشتراک بگذارد تا برند شما رشد کند. محتوای موجود میتواند به اشکال مختلف تبدیل شود تا در سیستم عاملهای مختلف منتشر شود و به این انواع برسند :
- خبرنامه
- اینفوگرافی
- فیلم کوتاه
- و غیره
استراتژی ویدیویی برای محتوا گذاری
بازاریابی ویدیویی، برند، کسب و کار، محصولات و خدمات خود را ترویج میکند و تعامل در کانالهای دیجیتال و آموزشی را افزایش میدهد. بازاریابی ویدیویی (محتوا گذاری به صورت ویدئو) برای کسب و کارتان مناسب است. بعضی از فواید:
- اعتماد و اعتبار را ایجاد میکند
- تا حدی مکمل بازاریابی ایمیلی است. به این دلیل، آن را افزایش میدهد.
- اشتراک گذاری اجتماعی
انواع آن:
- دمو
- چگونه
- مصاحبه با متخصصان
- موارد تحقیقی (case study)
- نظر مخاطبان
- روابط اجتماعی
- زنده
- شرح دادن
بهترین روشها برای بازاریابی ویدیویی:
-
داشتن یک هدف مشخص: برای استفاده کامل از این روش، این سوالات را از خودتان بپرسید:
- ویدیوی من به چه چیز میرسد؟
- چگونه باید نتایج را اندازه گیری کنم؟
- این هدف قابل دستیابی است؟
- آیا با ابزار کسب و کار من هماهنگ است؟
- آیا این هدف موعد مشخصی دارد؟
- بهینه سازی ویدئو برای سئو: محتوای ویدیو در نتایج جست و جو میآید. گوگل باید قادر باشد تا اطلاعات را درباره ویدیوی شما بگیرد و مشخص کند که هدف آن چیست. برای آن، شما نیاز به:
- ویدیو را قابل خوانش برای رباتهای گوگل کنید (crawlable) (روشی که موتور جستجو برای دسته بندی و پیدا کردن ویدیو انجام میدهد)
- متا تگ و عناوین را اضافه کنید
- از سایت مپ (نقشه سایت) استفاده نمایید.
منبع: استراتژی برای محتواگذاری