چگونه رنگها، حروف چاپی و صفحه چینی بر روحیه شما تاثیر میگذارد؟ طراحی وب چیزی فراتر از ارائه مطالب و ایجاد ظاهر مناسب است. وقتی بازدیدکنندگان از وب سایت شما بازدید میکنند، با احساسات مختلفی مواجه میشوند که همگی بخاطر این است که شما چقدر موضوع روانشناسی طراحی وب را درک کردهاید. نوع احساسی که آنها تجربه میکنند، مثبت یا منفی، کاملا در دست شما است که نباید هنگام طراحی محتوا از آن غافل شوید.
تاثیر روانشناسی طراحی وب
با گذشت سالها، بدنهای از دانش تولید شده است که به طراحان کمک کند تا تصویر تاثیرگذاری خلق کنند که نقش مهمی در روانشناسی بینندگانشان بازی کند. برای دستیابی به این هدف، باید فهمید که چگونه عناصر مختلف طراحی سایت و نحوه استفاده از آنها بر رفتار، نگرش و تجربه بازدیدکننده هنگام وارد شدن به وب سایت شما تأثیر میگذارد.
در ادامه چهار حوزه اصلی طراحی و توسعه وب سایت را برای شما فراهم آوردیم که بیشترین تاثیر را در روانشناسی بازدیدکنندگان وب سایت دارند. اینها ابزاری هستند که به واسطه آنها میتوانید یک وب سایت جذاب را طراحی کنید تا بازدیدکنندگان برای بازگشت به وب سایت شما ترغیب شوند.
محتوا در روانشناسی طراحی وب
بازدیدکنندگان برای دستیابی به اطلاعات مورد نیاز خود به یک وب سایت مراجعه میکنند. طراحی وب به آنها کمک میکند تا اطلاعات مورد نیاز خود را سریعتر و با سهولت پیدا کنند.
در روزهای ابتدایی وب سایت، صفحات خود را میتوانید با محتوا نشان دهید، اغلب صفحات ده هزار کلمه یا بیشتر دارند (به عنوان یک مقایسه: این مقاله در حدود 1600 کلمه است.) صفحات بارگیری شده با محتوا، پیدا کردن محتوا را بسیار دشوار کرده است، چه برسد به اینکه برای به دست آوردن اطلاعات مجبور به خواندن کل محتوا باشیم. این امر اغلب باعث استرس و اضطراب شده و احساسات ناخوشایند را برای بازدیدکنندگان به وجود میآورد.
با طراحی امروزی وب سایت، باید محتوا ویرایش و سازماندهی شود تا یک فضای شاد با اطلاعات کافی و مورد نیاز برای بازدیدکنندگان فراهم آورد که موجب غافلگیری آنها نشود. وقتی محتوا در جای مناسبی باشد، بازدیدکنندگان میتوانند اطلاعات را به سرعت پیدا کرده و بعد از آن احساس خوبی را تجربه کنند. پیدا کردن محتوای مورد نظر، ارائه مطالب زیاد یا بالعکس ارائه مطالب بیکیفیت، باعث میشود بازدیدکنندگان حس خوبی از وب سایت نگیرند و این کار منجر به از بین رفتن اشتیاق بالقوه آنها برای مرور محتوای وب سایت شما میشود.
نوع محتوای ارائه شده
علاوه بر این، نوع محتوایی که ارائه میدهید باعث خلق احساسی نسبت به شما و شرکت تان میشود. اگر محتوای شما اطلاعات صحیح و منطقی را ارائه ندهد، مخاطبهای شما آن را به سختی دنبال میکنند و احساس خوبی نسبت به سایت شما نخواهند داشت.
مطالب خود را تمیز، سازمان یافته، آسان برای خواندن، مختصر و حرفهای نگه دارید تا از لحاظ روانی به بازدیدکنندگان خود کمک کنید ارتعاشات مثبتی را ایجاد کنند.
برای کمک به شما در تهیه بهترین مطالب وب سایت، ما در این مقاله اطلاعات بیشتری در مورد روانشناسی محتوای عالی برای وب سایت فراهم آورده ایم.
صفحه چینی
نحوه سازماندهی یک صفحه وب میتواند به طرز چشمگیری بر احساس یک بازدیدکننده هنگام حضور در آن تأثیر بگذارد. سازماندهی محتوا باید درطراحی وب اولویت داشته باشد، اما این سازماندهی باید فضای موجود در سایت را در نظر بگیرد.
اگر شما با فضای سفید آشنا نیستید، “فضای سفید” مناطقی است که در آن هیچ محتوا یا عنصر بصری که خواستار توجه ما باشد وجود ندارد. فضای سفید نقش مهمی در طراحی وب دارد، چون از نظر بصری یک مکان استراحت برای بازدید کننده فراهم میآورد. این مکان های استراحت اغلب در حاشیهها و فضای اطراف مطالب پیدا میشود.
مفهوم مینیمالیسم؛ یعنی استفاده کردن از کمترین مقدار محتوای تصویری مورد نیاز برای انتقال نکات یا ایدههای شما. در حال حاضر در سراسر وب، مخصوصا سرویس هایی مانند Squarespace محبوب است.
اجازه دهید به شکل دیگری توضیح دهیم، اگر بازدیدکننده به وب سایت شما وارد شود و در هر سانت از وب سایت شما کلمات، گرافیک، و چیزهای چشمک زن و … ببیند، احساس خوبی را از نظر تجربه نخواهد کرد که با مفهوم روانشناسی طراحی وب مغایرت دارد.
اگر وقت خود را برای ویرایش و سازماندهی مطالب خود به روشی که به فضای خالی برای ارائه اطلاعات احترام بگذارید، قرار دهید در اینصورت احساس حرفهای بودن، کار سازماندهی شده و کلیات خوب را به بازدیدکنندگان میبخشید. شما میخواهید به بازدیدکنندگان این حس را منتقل کنید که شما سایت را جوری طراحی کردهاید که کار با آن برای بازدیدکننده راحت است.
ساده انجام دادن کارها با یک وب سایتی که به خوبی با فضاهای سفید سازماندهی شده، به بازدیدکنندگان میگوید که شما میدانید چه چیزهایی برای آنها مهم است و نمی خواهید وقت آنها بیهوده تلف شود.
رنگ
هنگام طراحی وب سایت، اغلب رنگها توسط هویت بصری جدید یا موجود سازمان(یا برند) مشخص میشوند. اما نحوه استفاده از این رنگها بر احساس بازدیدکننده از سایت شما تاثیر میگذارد، دقیقا همان چیزی است که در روانشناسی طراحی وب به دنبال آن هستیم! تاثیرگذاری روی کاربران سایت.
رنگهای خنثی
بیشتر هویتهای بصری که دارای رنگ های خنثی هستند (برای مثال رنگ سیر، رنگ سایه و رنگهای سفید، خاکستری و سیاه) که در رنگهای اصلی آنها استفاده میشود.
به عنوان مثال، اگر رنگهای اصلی سازمان به رنگ آبی و زرد باشد، با رنگهای خنثی سیاه و سفید، به احتمال زیاد آنها میتوانند به جای پس زمینه آبی یا زرد، زمینهای سفید را برای نمایش محتوای خود انتخاب کنند.
این رنگهای خنثی مانند فضای سفید عمل میکنند: فرصتی برای استراحت فراهم میکنند. با استفاده از مثال بالا، اگر تمام آنچه در وب سایت سازمان مشاهده میکنید به رنگ آبی و زرد باشد، توجه شما را به خود جلب خواهد کرد (متن زرد را با زمینه آبی در نظر بگیرید).
رنگهای خنکتر
انواع رنگهایی که استفاده میکنید در روانشناسی طراحی وب هم مانند روانشناسی رنگ در برندسازی نیز نقش دارد. رنگ های خنکتر (آبی، سبز، بنفش) اغلب احساس حرفهای و آرامش بخش دارند. در مقابل، می توان از آن برای دادن احساس بسیار سرد و غیردوستانه نیز استفاده کرد. رنگهای گرمتر (زرد، نارنجی، قرمز) آرامش بخش و گرم هستند و احساس خلاقیت را به ما میبخشد، اما میتوانند احساسات منفی مانند عصبانیت و استرس را به وجود آورند.
علاوه بر این، رنگ های خنثی مانند سفید اغلب احساس مثبت بودن و صداقت را القا می کند، اما همچنین می تواند احساس ملایمت و کسل کنندگی را نیز برساند. خاکستری اغلب یکدست، مدرن و تمیز به حساب میآید، که میتواند بسیار سرد و ناخوشایند باشند. رنگهای تیره اغلب حرفهای و واضح هستند، اما بسیار قدرتمند بوده و میتواند نسبتا عمومی باشد.
نحوه استفاده از رنگها که به انتقال احساسات مثبت کمک میکند، بستگی به tint (روشنی)، hue (نوع) و shade (تیرگی) رنگها و همچنین میزان رنگ شما برای استفاده بستگی دارد. اگر میخواهید سایت شما جذاب و خلاقانه باشد، ترکیبی از آبی و سبز، با حالهای از زرد و نارنجی، بر روی زمینه سفید یا خاکستری روشن کمک خواهد کرد که این احساسات مثبت را به بازدیدکنندگان منتقل کنید.
تایپوگرافی
درنهایت، تایپوگرافی میتواند احساسات را برای بازدیدکنندگان وب سایت شما منتقل کند. هزاران حروف چاپی وجود دارد و به لطف پیشرفت فن آوری وب مانند CSS3، این نوع کارها در طراحی وب سایتها مورد استفاده قرار میگیرند.
حروف چاپی
حروف چاپی برای استفاده در موقعیتهای خاص و برای مصارف خاص طراحی شده است. فونت های Serif (فونتهایی با سریفها و پایههای کوچک، در کلماتی مانند Times New Roman) حرفهای، محققانه و جدی است، در حالیکه فونتهای san-serif، (مانند Helvetica) کمی مدرنتر، تمیزتر و غیررسمی هستند.
به عنوان مثال، اکثر وب سایتهای خبری (مانند نیویورک تایمز) از فونتهای serif استفاده میکنند تا احساس سنتی، مهم بودن و دانش را انتقال دهند. از نظر روانشناسی در طراحی وب آنها میخواهند شما احساس کنید متخصص هستید و هر آنچه شما میخوانید مهم است و آنها میدانند که در مورد چه چیزی صحبت میکنند.
از فونتهای sans-serif بیشتر استفاده شود تا احساس مدرن بودن، تمیزی، پختگی و توانمندی را منتقل کند. کسانی که در صنعت تکنولوژی هستند اغلب از فونتهای sans-serif خیلی بیشتر از فونتهای serif استفاده میکنند، به این علت که میخواهند بازدیدکنندگان احساس کنند که بروز و آیندهنگر هستند.
نحوه نمایش تایپ هم در صفحه شما مهم است. Leading (فضای بین خطوط) و kerning (فضای بین حروف) نیز باید ارزیابی شود. Leading بزرگ با فضای سفید زیادی بین خطوط، باعث می شود نسخه کپی از آن راحتتر خوانده شود. Leaning کوچک احساس شلوغی را میرساند و خواندن بیش از یک پاراگراف در یک زمان دشوار است. فاصله بین پاراگرافها، حاشیه بین بلوکهای متنی و سایر عناصر موجود در صفحه و اندازه فونت (و ارتباط آن با Leading) نیز عواملی است که باید در نظر بگیرید. پاراگرافهای تنگاتنگ ناخوشایند به نظر میآیند و خواندن و کپی برداری از آنها دشوار است، چون که به عناصری مانند تصاویر نزدیک هستند که باعث میشود صفحهتان شلوغ به نظر برسد و اندازه خیلی بزرگ یا کوچک فونتها باعث میشود بازدیدکننده احساس کند که در حال فریاد زدن یا زمزمه آنها هستید.
نتیجهگیری
اغلب طراحان وظیفه دارند که روانشناسی طراحی وب را به هنگام خلق یک طرح درک کنند، اما درک اصول اولیه در بعضی از زمینههای مهم طراحی به شما کمک میکند تا محتوای عالی خلق کرده و به طور موثرتر، طراحی وب خود را مدیریت کنید.
منبع: روانشناسی در طراحی وب
- ۹۹/۰۶/۲۷