دردیجیتال مارکتینگ، به هر گونه بازاریابی محصولات و خدمات گفته میشود که از طریق ابزارهای دیجیتال یا دستگاههای الکترونیکی انجام میشود. روشهای بسیاری برای انجام بازاریابی دیجیتال وجود دارد به اندازه ای که گاهی در انتخاب موثرترین شیوه های دیجیتال مارکتینگ دچار سردرگمی می شویم. بازاریابان، همواره به دنبال کشف مناسبترین شیوه بازاریابی برای محصولات خود در دنیای دیجیتال هستند که تعریف شفافی از تجارت، محصول و کاربران آنها به نمایش گذارد. در واقع، آنها پیش از انتخاب یک استراتژی در بازاریابی، بر این نکته تمرکز دارند که آیا استراتژی مورد نظر میتواند این سه عامل را به شفافیت برساند یا خیر.
طی تحقیقات جدیدی که صورت گرفته، از 200 مدیر ارشد بین المللی بازاریابی در مورد نظرات و تجربیاتشان راجع به چشم اندازی که از عوامل موثر بر آینده بازاریابی دارند سوال شد و بسیار جالب بود که برنامه ریزی و بکارگیری استراتژی بر مبنای استفاده از ابزار دیجیتال، یکی از عوامل موثر در نظر گرفته شده در رتبه بندی چهار مهارت بسیار مهم در بازاریابی، شمرده شده است.
در واقع با وارد کردن ابزار دیجیتال به دنیای بازاریابی خود، از هدر دادن زمان برای انتخاب شیوه های دیگر جهت بازاریابی جلوگیری کرده و میتوانید در راس فعالیتهای موثر در میان عملکردهای بازاریابی خود، قرار بگیرید.
در ادامه شما را با رهنمودهای این مدیران آشنا میکنیم تا بتوانید هرچه بیشتر در جذب مشتریان دلخواهتان موفق باشید، سطح کارآیی برند خود را ارتقا بخشید و در زمره پرفروشترین بازاریابان قرار بگیرید.
موثر ترین شیوه های دیجیتال مارکتینگ
مطابق با پژوهشهای معتبری که صورت گرفته، موثرترین شیوه بازاریابی در سال 2018، بازاریابی از طریق شبکههای اجتماعی شناخته شد که بازاریابی محتوا (تولید محتوای بازاریابی) و مدیریت اطلاعات را در بر میگیرد.
بهرحال برخی از شیوههای بازاریابی بر مبنای متغیراتی (عوامل سازنده استراتژی) زیادی که دارند، نسبت به سایر روشها برتری دارند، به گونهای که میتوانند ارائه دهنده یک کلیت باشند که در بیشتر شیوه های دیجیتال مارکتینگ، کاربرد داشته باشد.
استفاده از ایمیل و ویدئو، به عنوان ابزارهای موثر در بازاریابی، برای هر نوع محصول و هر نوع صنعت تجاری، جایگاه خود را ثابت نگه داشتهاند اما در مقایسه با قدرتی که محتوا و شبکههای اجتماعی در معرفی یک محصول از آن برخوردارند، نتوانستهاند در رقابت با موثرترین شیوه های بازاریابی بدرخشند.
آنچه بیش از نوع بازاریابی که انجام میشود اهمیت دارد، میزان هماهنگی میان برندی که معرفی میکنید با پیامی دارد که در بر گیرنده این معرفی است. در این بخش آنچه برای ایجاد یک فعالیت موثر در فضای تجاری خود نیاز دارید را پیش رویتان قرار داده ایم:
تیزهوش باشید
در اینجا صحبت از دیجیتال مارکتینگ (بازاریابی بوسیله ابزار دیجیتال) است. در این استراتژی با آزمون و خطاهایی مواجه میشوید. بر این اساس چنانچه قصد دارید به اهداف تجاری خود دست یابید لازم است که در برخی موارد انعطاف پذیر بوده و با تیزهوشی آنها را پشت سر گذارید :
- تغییر جهت دادن الگوهای مربوط به سئو (بهینه سازی موتور جستجو به منظور بهبود عملکرد سایت)
- ایجاد تغییرات احتمالی در طول مسیر بازاریابی
- زمان بندی تولید محتوا و تنظیم کل مدت زمان لازم
- ایجاد یک یا دو شبکه اجتماعی (وجود یک شبکه اجتماعی با کارایی بالا ضرورت دارد)
- تنظیم گزارشات در طول انجام عملکردهای بازاریابی، بررسی و بحث پیرامون آنها در جهت بازآفرینی مجدد موارد و طبقه بندی دوباره آنها
یک استراتژی موفق همواره نیاز به بهینه سازی داشته و لازم است نظارت و سازمان دهی مرتب و هوشمندانهای هم به آن اختصاص یابد. چنانچه به تنهایی کار میکنید یا فعالیت شغلی شما مربوط به یک شرکت کوچک است، دریافت کمک از مشاوران محیط خارج را نادیده نگیرید که بتوانند به شما کمک کنند تا عملکردهای بازاریابی خود را کندوکاو کنید و اهداف خود را در صورتیکه روند کار آنگونه که انتظار داشتهاید پیش نمی رود، بازآفرینی کنید.
درک عمیقی از خواستههای مشتریان خود داشته باشید
بکارگیری یکی دیگر از شیوه های دیجیتال مارکتینگ، در صورتیکه از خواستههای مشتریان درک درستی نداشته باشید، کارساز نخواهد بود. به عبارتی، برای ثمربخش بودن هرچه بیشتر استفاده از این استراتژی، لازم است بازار فروش محصولات و خدمات خود را بخوبی شناسایی کنید تا دقیقا بدانید مشتریانتان را چه کسانی تشکیل میدهند و دلیل و انگیزه آنها برای انتخاب برند شما چیست. آگاهی از طریق ثبت سفارش و شناسایی مناطق پر فروش هم نمی تواند در برابر عاملی که در برگیرنده تشخیص درست خواستههای مشتریان و دلیل تقاضای آنها است، چندان تعیین کننده باشد. شما به عنوان یک بازاریاب ماهر لازم است به دنبال کشف عوامل موثر در جذب موفق مشتری باشید که نه تنها متوجه خواستههای آنها شوید، بلکه بفهمید چه عوامل فرهنگی، اجتماعی و حتی سیاسی در انتخاب آنها نقش تعیین کنندهای دارند.
با ذکر نمونهای از چنین درک عمیق و درستی از خواستههای مشتریان، به شفاف شدن موضوع میپردازیم:
ایر بی ان بی، وبسایتی است که برای اجاره دادن و اجاره کردن اماکن اقامتی فعالیت میکند و خدمات پذیرایی در این باره ارائه میدهد. این وبسایت موفقیت چشمگیری با راه اندازی هشتگ وی اکسپت (#weaccept) که در ابتدا تبلیعی برای سوپر بول (مسابقه سالانه فوتبال آمریکایی قهرمانی لیگ فوتبال ملی آمریکا) بود و در ادامه پس از فرمان اجرایی که توسط ترامپ رئیس جمهور آمریکا، مبنی بر حفاظت از ملت در برابر ورود تروریستهای خارجی به آمریکا اعلام شد، شکل گرفت.
این هشتگ در طول یکماه، 5 میلیون بیننده را در یوتیوب به خود اختصاص داد. در میان این بازدیدکنندگان گسترده، این هشتگ توانست توجه تعداد قابل ملاحظهای از افراد سرشناس و مشهور را هم به خود جلب کند. این بدان معنا نیست که بازاریابی خود را به قیمت متوسل شدن به سیاست پیش ببرید بلکه نفوذ در مسایل فرهنگی مردمان، بویژه در نقش یک برند، میتواند بازدهی خوبی برای کار شما داشته باشد.
شرح حال جامعی از مخاطبان خود تنظیم کنید و تدابیری که در نظر گرفتهاید را به اشکال زیر اطلاع رسانی کنید :
گسترش شبکههای ارتباطی با مردم
گفتگو و برقراری ارتباط کلامی با مردم به زبان کاربردی آنها یکی دیگر از شیوه های دیجیتال مارکتینگ است، دقت کنید که منظور از زبان آنها، بکارگیری لغات محدود نیست. بلکه توانایی گفتگوی سازنده با آنها به زبان مرسوم و مخصوص هر یک از آنها است.
درک نگرانیها و دغدغههای آنها و تغییر جهت دادنشان به سمت خواستهها و تمایلات قلبی، تربیت تعدادی رهبر و مدیر تا در ارائه چشم اندازی از سبک زندگی و الگوهای احتمالی خرید جمعیتی که مشتری شما شمرده می شوند، کمک حالتان باشند.
شناخت جامع و کامل از فرهنگ مشتریان
بدنبال خلق همکاری با افراد خاص و کاردانی باشید که تاثیرگذاری بالایی در اجرای فعالیتها و شیوه های بازاریابی دیجیتال داشته باشند. تمرکز روی عملکردهای تجربی و پیامدهای سازنده را به جای توجه صرف محصولات و خدمات، در دستور کار خود قرار دهید. استفاده از ابزارهای اتوماسیون (خودکارسازی) را جهت پرداختن بیشتر به جزئیات، طبقه بندی و هدف گذاری در پیش بگیرید.
یکی دیگر از شیوه های دیجیتال مارکتینگ تمرکز روی نتیجه نهایی است
در بازاریابی و توسعه خدمات رسانی، بیشتر تمرکز مسولان، عمدتا به روی محصول و تولید حجم انبوهی از آن برای فروش و افزایش میزان خدمات رسانی به مشتریان است، به گونه ای که مشتری با تبلیغات گستردهای جهت خرید محصول و دریافت خدمات مواجه میشود و چنان ترغیب به خرید و ارائه تقاضای خود میشود که کمتر متوجه نوع نیازی که محصول و خدمات مورد نظر قادر به تامین آن هستند، میشود.
آنچه مهم است درک این نکته است که شما به عنوان یک بازاریاب، قصد فروش محصول و ارائه خدمات را به چه گروهی از مشتریان دارید و چرا بر این باور هستید که از پس تامین نیازها و خواستههای آنها بر خواهید آمد؟
بر این اساس لازم است تمام دغدغهها و احتیاجاتشان را بدرستی درک کنید تا در نهایت بتوانید آنچه که از خرید محصول شما و یا دریافت خدماتتان مد نظرشان است را مهیا کنید. به بیانی دیگر، پس از فروش محصول و دریافت خدمات شما است که مشتریان متوجه میشوند محصول و خدمات شما تا چه اندازه توانسته خواسته آنها را برآورده کند و این هنر شما است که پیشاپیش و در زمان معرفی محصول و خدمات خود، بتوانید به روی نتایج نهایی و رضایت نهایی آنها متمرکز باشید.
برای مشتریان احتمالی خود تولید محتوا کنید
شیوههای گوناگونی برای جلب توجه مشتریان احتمالی وجود دارد. در این میان یکی از شیوههایی که امتحان خود را بخوبی پس داده است، تهیه محتوای کتبی جامع و تاثیر گذاری است که بتوان آن را به اشکال مناسب ارائه داد.
زمانیکه بلاگها (نوعی وبسایت که حاوی اطلاعاتی مانند گزارش روزانه، اخبار، یادداشتهای شخصی و یا مقالات علمی است) و محتوای معرفی محصولات و خدمات خود را به شکلی ویژه در لندینگ پیج یا صفحه فرود Landing page (صفحهای از سایت به عنوان نقطه فرود یک بازدید کننده)، به نمایش میگذارید، تغییر و تحولات قابل توجهی به نحوه معرفی محصولات و خدمات خود بخشیده و بازاریابی متفاوتی انجام میدهید.
طبق تجربیات کار آفرینان، بازاریابان و موسسات تجاری، بلاگرها و موسسات استفاده کننده از وبلاگ، بازاریابی بسیار موفقی را تجربه میکنند.
برقراری ارتباط شنیداری و زنده
زمانیکه به دنبال برقراری ارتباط با مشتریان خود هستید تا بطور مستقیم به معرفی محصولات و خدمات خود بپردازید، استفاده از وبینار (سمینار آنلاین تعاملی)، میتواند مشتریان مهم و با ارزش شما را پوشش دهد و شیوهای خاص برای ارتباط با آنها باشد که قدرت و اختیار انتخاب را در آنها تقویت کند. یکی از بهترین مزیتهای استفاده از این شیوه های دیجیتال مارکتینگ، حالت دوستانه و غیر رسمی است که در حین گفتگو با مشتریان خود برقرار میکنید. چنانچه در حین گفتگو متوجه شدید با تعدادی از افراد که مشتریان احتمالی شما محسوب میشوند در یک شهر سکونت دارید، می توانید فرصت یک دیدار دوستانه را ترتیب دهید تا با ارتباط بیشتر بتوانید بازاریابی موثرتری داشته باشید.
در واقع هر گونه گفتار و رفتاری که از روبرو و به شکل شنیداری و زنده در برابر مشتریان احتمالی خود بروز میدهید که موجب سهولت برقراری رابطه با آنها شود و درک بهتری نسبت به برند شما در آنها خلق کند، بخوبی در خاطرشان نقش خواهد بست.
تمرکز بر موبایل
شواهد حاکی است که استفاده از موبایل و گوشیهای هوشمند بسیار رواج داشته و پیش بینی میشود، این روند استفاده از موبایل، همواره رو به افزایش باشد. در واقع، ارتباط از طریق این ابزار جذاب، بخشی جدایی ناپذیر از زندگی افراد خواهد شد. بر این اساس، تعداد قابل ملاحظهای از فروشندگان محصولات و ارائه دهندگان خدمات به مردم، از طریق شبکه های اجتماعی و جستجوگرهای اینترنتی با مشتریان خود در ارتباط بوده و از هر 5 فروشنده، 4 فروشنده از گوشیهای هوشمند خود بطور مرتب در راستای اتصال به شبکه های اجتماعی و ارتباط با آنها بهره خواهند برد. اگر شما هم کمی به این موضوع فکر کنید نتیجه گیری مشابهی خواهید داشت.
هم اکنون هم قابل مشاهده است که افراد چه به منظور جستجوی بازیهای اینترنتی، پیدا کردن رستورانهای باکیفیت و یا آگاه شدن از موجودی محصول مورد نیاز خود در فروشگاهی که قصد خرید دارند، همه و همه از گوشیهای هوشمند خود کمک می گیرند.
میتوان گفت پیرو شیوه های دیجیتال مارکتینگ که بر این اساس میتوان به آنها پرداخت، راههای مطمئنی وجود دارد که استراتژی بازاریابی از طریق موبایل بتواند کارساز باشد:
بهینه سازی وبسایت به روی دسک تاپ و گوشیهای هوشمند
استفاده از شماره تلفنهای قابل انتخاب، آدرس و کال تو اکشنCALL TO ACTION (CTA) ، (تکنیکی که کاربر را تشویق میکند تا با کلیک بر روی این دکمه، فعالیت مورد نظر را انجام دهد، قابل استفاده در وب سایتها)
اطمینان از درج جزئیات اطلاعات مربوط به مشتریان در اپلیکیشن های نقشه و مسیر یاب
اطمینان از سرعت مطلوب آپلود شدن وبسایت
دنبال کردن مستمر تبلیغات و پیامهای بازرگانی در شبکههای اجتماعی و سایر انواع پلتفرمهای موبایل فرندلی (موبایل فرندلی بودن وب سایت بدین معنا است که وب سایت در دستگاههای تلفن همراه یا موبایل، بخوبی قابل مشاهده باشد.)
محتوا بسازید تا نشانه ای از مرجعیت و اعتبار شما باشد
برای پست کردن محتوای خود، تنها از رسانه های اجتماعی به عنوان یکی دیگر از شیوه های دیجیتال مارکتینگ استفاده نکنید. اشتراک گذاشتن اعتبار و کارایی با ارزش محصولات و خدمات خود را از طریق هر شبکه و راه ارتباطی ممکن، به نمایش بگذارید. به نکاتی در این باره توجه کنید :
ویدئوهای شخصی بصورت زنده (لایو) اجرا کنید.
فضایی برای گفتگوهای متقابل با مخاطبان خود برقرار سازید. در طول پخش ویدئو، هر جا که ممکن بود از محیط کاری، محصولات و نوع خدماتی که ارائه میکنید، برایشان فیلم بگیرید.
فرصت آموزش و یادگیری
- فرصت آموزش و یادگیری مداوم را به عنوان رسالت برند خود به مخاطبان پیشنهاد بدهید.این آموزش میتواند بر مبنای محتوای برند باشد یا هر موضوع مرتبط با آن.
- از پادکست و مصاحبات و گزارشات کتبی، برای تنظیم محتوایی در راستای اجرای مذاکرات دوستانه و غیر رسمی استفاده کنید. همواره از بهینه سازی سئوی خود مطمئن باشید و محتوای پرقدرت و جامعی را روی وبسایت خود قرار دهید.
- گفتگوهای زنده و ویدئوهای خود را روی وبسایت قرار دهید و در تبلیغات مربوط به بازاریابی خود نیز بگنجانید. پخش ویدئویی کاربرد زیادی داشته و هزینه چندانی هم برای ارائه یک ویدئو ماهرانه نیاز ندارید.
- استفاده از استوری لاینهای مبتنی بر هیجانات و احساس برانگیز را حتما در دستور کار خود قرار دهید. استوریهایی که شما را با مشتریان احتمالی به شکل تصویری در تماس قرار میدهد، میتواند رونق خوبی به بازاریابی شما ببخشد.
- استفاده از استوری لاین از نظر شیوه های دیجیتال مارکتینگ، برند شما را در معرض دید همه قرار داده و دسترسی به محصولات و خدمات شما را به سهولت در دسترس آنها قرار میدهد و میزان اعتماد مخاطبان به برند شما تقویت میشود.
مصرف کنندگان، خریداران و دریافت کنندگان خدمات، به دنبال خرید باکیفیت بیشتر و بهتر هستند و هرآنچه بتواند در این زمینه به شناخت عمیقتر آنها کمک کند، سازنده عمل خواهد کرد. در واقع برای اینکه از مشتریان ثابت و مشتاق شما باشند بایست بطور منطقی و درست متقاعدشان کنید و دلایل خوبی برای ارتباط با خود، به آنها ارائه دهید.
بازنگری و ویرایش سازنده
زمانیکه قصد گسترش طرح بازاریابی خود را دارید، ضرورت دارد که عوامل کلیدی را در عملکردهای اجرایی خود مد نظر قرار دهید که با اهداف اصلی تجارت شما همسو باشند. در واقع، به تنظیم طرحی نیاز دارید که اهداف و عملکردهای ضروری را در بر بگیرد. در ادامه، زمانیکه بخوبی توانستید این بخش از طرح خود را آماده کنید، میتوانید نظارت و مدیریت اطلاعات مفید و سازندهای که برای یک بازاریابی موثر نیاز دارید را در دست بگیرید.
بر این اساس نیاز دارید که :
- از شاخصهای پرآوازه و میان تهی دور بمانید. به معنای دیگر از توجه و تمرکز بر کمیتها خودداری کنید، زیرا در بلند مدت، نقش اول را در موفقیت شما بازی نمیکنند.
- همواره میزان پیشرفت خود و روند موفقیتتان را ارزیابی کنید اما نه به این شکل که بخواهید برای هر مرحله سخت گیری به خرج داده و برای پرداختن بیش از حد به جزئیات، از ادامه مسیر باز بمانید. انعطاف پذیری را در پیش بگیرید.
- زمان بندیهای لازم برای بازاریابی را با در نظر گرفتن دورههای زمانی مداوم، تنظیم کنید. آگاهی و درک خود را از بازار فروش کامل، تقسیم بندی و طبقه بندی کرده و گزارش تهیه کنید. دقت داشته باشید که برای مجزا کردن شاخصهایی که کارایی خوبی ندارند، دست به کار شوید.
کلام آخر
آنچه به عنوان نکته قابل توجه در جمعبندی مطالب گفته شده بر مبنای شیوه های دیجیتال مارکتینگ به شکل حرفهای میتوان ذکر کرد این است که شما بایست همواره در طول بازاریابی خود با اهداف اصلی که در نظر دارید همسو عمل کنید نه اینکه تنها به ارائه هرچه بیشتر محصول و خدمات مورد نظر خود تمرکز کنید. به روی تقویت مزایای آنچه عرضه میکنید متمرکز باشید و تامین نیازهای مشتریان را حتما دنبال کنید و درک کنید که چه عاملی آنها را به شما متصل نگاه خواهد داشت. خود را در راس استراتژیهای رایج جامعه قرار دهید که قشر گستردهای از مشتریان احتمالی را پوشش می دهند.
بخاطر داشته باشید که همواره وظیفه دارید پیگیر مشتریان خود باشید و هیچ عامل دیگری نمی تواند جایگزین عامل با ارزش پیگیری مستمر مشتری باشد. آشنایی و تسلط به تمام ابزارها و فن آوریهایی که در آینده شغلی خود به آنها نیاز خواهید داشت را در برنامه خود بگنجانید و در واقع، علم روز بازاریابی دیجبتال را بیاموزید.
منبع: روش جذب مشتریان بیشتر